۵۳۵
تعداد بازدید: ۱۶۲۷
دوشنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۲
حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی:
حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی دبیرعالی جامعه روحانیت مبارز: «اسراییل، آمریکا و غربی‌ها باور ندارند که ملت فلسطین به بلوغ سیاسی و نظامی رسیده باشد به همین دلیل دنبال شریک جرم و مقصرند تا مسوولیت عملیات بزرگ طوفان الاقصی را گردن او بیندازند.»

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار سیاسی ایسنا به تشریح موقعیت و بسترهای طراحی و اجرای عملیات طوفان الاقصی به دست جوانان فلسطینی در عمق سرزمین‌های اشغالی پرداخت.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.

عملیات طوفان الاقصی فوق‌العاده و نقطه عطف بود

سوال: ارزیابی شما از عملیات طوفان الاقصی که سرویس‌های جاسوسی و اطلاعاتی پیشرفته اسراییل و آمریکا و کشورهای اروپایی را غافلگیر کرد، چیست؟

پاسخ: عملیات طوفان الاقصی که از ۱۵ مهر ۱۴۰۲ در مرز غزه با سرزمین‌های اشغال آغاز شد و به داخل شهرکهای صهیونیست‌نشین در عمق خاک رژیم صهیونیستی گسترش یافت برای همه مطلعین، صاحب‌نظران، دست‌اندرکاران و همه کسانی که اخبار فلسطین را از دهه‌های گذشته دنبال کرده‌اند، واقعا فوق‌العاده و نقطه عطف بود.

اسراییل به عنوان کشوری که دارای دستگاه‌های نظامی، اطلاعاتی، امنیتی، سیاسی و رسانه‌ای قدرتمند است و این امکانات را به اضافه پشتیبانی‌های بین‌المللی که از آمریکا و سایر هم‌پیمانان غربی دریافت می‌کند، هم جهان اسلام و هم جهان عرب را زمین‌گیر کرده و به بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مسلمان اجازه بازپس‌گیری حق‌شان را نمی‌دهد.

اسراییل به دست فرزندان فلسطینی غافلگیر و درهم کوبیده شد

علاوه بر آن دارای مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات جنگ‌افزاری، پیچیده‌ترین نظام اطلاعاتی و منظم‌ترین ارتش جهان است و اصلا ملتی نظامی – امنیتی را در سرزمین‌های اشغالی شکل داده است اما این چنین به دست فرزندان فلسطینی غافلگیر و درهم کوبیده شد.

در جامعه اسراییل مردم، خانواده‌ها و فرزندان‌شان براساس قواعد نظام میلیتاری، امنیتی و اطلاعاتی تربیت می‌شوند و پرورش می‌یابند. همه شهروندان اسراییلی عضو ارتش و سازمان‌های اطلاعاتی این رژیم هستند. آنان موظفند از هویت صهیونیستی اسراییل دفاع کنند و در جهت تثبیت آن گام بردارند. مشابه این نگرش و رفتار در هیچ کجای دنیا وجود ندارد.

۷۵ سال قبل بنیانگذاران، مقامات و شهروندان یهودی فرزند نامشروعی را پدید آوردند که تا قبل از آن بدون آنکه نامی از آن باشد دهها سال تحت حمایت آمریکا، فرانسه، شوروی و انگلیس و در این کشورها زندگی کردند.

انگلیس، رژیم صهیونیستی را به وجود آورد اما آمریکا اصلی‌ترین دولتی است که از ابتدا از آن حمایت کرد. روسیه هم در دوره‌های تاریخی مختلفی به یهودی‌های روس‌تبار کمک کرد چون جمعیت بزرگی از آنان در روسیه زندگی می‌کردند.

فرانسه اولین زرادخانه بمب اتم اسراییل را ساخت

فرانسوی‌ها هم در سال ۱۹۵۷ یعنی ۱۳ سال بعد از پرتاب اولین بمب اتم روی دو شهر ژاپن توسط آمریکا و ۹ سال بعد از تاسیس رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی، اولین زرادخانه تولید بمب هسته‌ای و نیروگاه اتمی این رژیم را در شهر دیاموند احداث کردند و کارشناسان یهودی اسراییلی را به سلاح دانش و ساخت بمب اتم مسلح کردند.

به همین دلیل است که معتقدیم «اسراییل» یعنی غرب یعنی نماینده رسمی غرب علیه جهان اسلام و منطقه استراتژیک خاورمیانه. غرب، اسراییل را برای تسلط ابدی بر جهان اسلام و سرکوب مسلمانان به وجود آورده است.

نسل Z عملیات طوفان الاقصی را پیروز کرد

با بررسی پیشینه اسراییل و یهود پی به اهمیت کاری که رزمندگان فلسطینی در عملیات طوفان الاقصی انجام دادند، می‌بریم. جوانان ۱۵ تا ۲۵ سال یا نسل Z عملیات طوفان الاقصی را به خوبی انجام داد و پیروز کرد. نسلی که در ظاهر به هیچ نظم و قاعده‌ای اعتقاد ندارد، نسبت به پیشیانش شورش دارد و با ادبیات خاص، حرف‌های جدید می‌زند و دنیای جدی‌ایی هم ندارد. این نسل ظاهرا از آرمان‌های پدران و مادران‌شان فاصله دارند و حالا همین نسل عملیات طوفان الاقصی را انجام داده است. این تحول، بسیار بزرگ است. عملیات طوفان الاقصی تداوم‌بخش آرمان و اهداف بزرگان و شهدای فلسطینی است.

۲۰ سال پیش یک جامعه‌شناس اسراییلی در تل‌آویو پژوهشی درباره ویژگی‌های نسل جدید فلسطین انجام داد. در این پژوهش نوشته شد: «مشکل ما با فرزندان فلسطینی است که امروز متولد می‌شوند. آنان در خواب می‌بینند که نارنج به خودشان بسته یا اسلحه به دسته گرفته‌اند و به جنگ اسراییلی‌ها رفته و عملیات می‌کنند. از بچه‌های سه چهار ساله پرسیدیم «چی دوست دارید؟» در کمال ناباوری پاسخ دادند: «اگر روزی اسلحه‌ای به دستم برسد، اسراییلی‌ها را که از خانه و کشانه‌مان بیرون‌مان کردند را می‌کشم.»

همان بچه‌ها امروز بزرگ شده و صاحب عقل، دانش و اراده شده‌اند و با خودباوری و قدرت برنامه‌ریزی، عملیات طوفان الاقصی را طراحی و اجرا کردند. عملیات ۱۵ مهر ۱۴۰۲ جوانان مبارز فلسطینی در تاریخ این کشور یک نقطه عطف است. با این عملیات سرعت شکست هیمنه استکبار و سقوط اسراییل بیشتر شد. این حادثه نشان می‌دهد اراده ملت‌ها بر سیاستمداران و سیاستگذاران جهان حاکم است.

«طوفان الاقصی» نماد بلوغ فکری، سیاسی و نظامی فلسطینیان است

عملیات طوفان الاقصی از همه جهات به خصوص از جهت طراحی، حجم و پشتیبانی عملیاتی، حفاظت اطلاعات، همراهی مردمی و سرعت اطلاع‌رسانی بسیار قابل توجه است. طوفان الاقصی نشان دهنده بلوغ فکری، سیاسی و نظامی فلسطینیان است.

بدانید که یهودیان خونریزترین، دنیاطلب‌ترین، خشن‌ترین، سفاک‌ترین و جنایت‌کارترین قوم تاریخ‌اند. قرآن کریم بیش از ۱۴۰۰ سال قبل در معرفی این قوم آنان را لجوج، نژادپرست، خودخواه و آدمکش معرفی کرد. تاریخ زندگی آنان در دوره‌های زمانی مختلف و در عصر پیامبران الهی، خود سندی گویا از سابقه‌ای پر از فساد، زشتی، کینه‌توزی و خودخواهی است.

قوم یهود هر پیامبری را که خدا به سوی‌شان فرستاد، نافرمانی کردند یا کشتند به همین دلیل پر حاشیه‌ترین قوم تاریخ بشر هستند. مردم یهود بارها و بارها به خصوص زمانی که حضرت موسی (ع) برای مناجات با پروردگار به کوه طور رفت، به دین حق کافر شدند.

خاخام‌ها اگر راست می‌گویند علیه یهودیان صهیونیست قیام کنند

سوال: مواضع منتقدانه و مخالف خاخام‌های اسراییل با یهودیان این رژیم را چطور ارزیابی می‌کنید؟

پاسخ: افرادی - خاخام‌ها - در داخل اسراییل هستند که می‌گویند یهودی‌ها را قبول ندارند، اگر اینطور است بر علیه یهودیان صهیونیست قیام کنند. حقیقت این است که آنان نقشی در اداره اسراییل ندارند. غلبه‌ای که در جامعه یهود و اسراییل می‌بینیم، با صهیونیست‌های جنایتکار است.

عجیب این است که یهودیان صهیونیست اسراییل، آمریکایی‌ها را هم با خود همراه کرده‌اند و حالا آنان با اعزام ناوهای جنگی به دریای مدیترانه کنار اسراییل ایستاده و دشمنان اسراییل را تهدید می‌کنند. حقیقت این است که امروز نظام سلطه به سردمداری غرب تمام قد در کنار اسراییل، بر علیه ملت تحت محاصره و رنجدیده فلسطین شاخ و شانه می‌کشند و مردم غزه را بی‌رحمانه به شهادت می‌رسانند.

سوال: ارزیابی شما از عملیات نظامی - اطلاعاتی طوفان الاقصی و تاثیر آن بر شکستن هیبت اسراییل چیست؟

جواب: عملیات طوفان الاقصی را نشانه بلوغ، اراده و عزم آهنین یک ملت می‌دانیم. ملتی که به وعده یاری الهی ایمان دارد و از خودش پایمردی نشان داده است. خداوند در آیه ۴۷ سوره روم فرمودند: «وَکَانَ حَقًّا عَلَیْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِینَ و بر ما نصرت و یاری اهل ایمان، حتم است.»

امیدوارم اراده محکم مبارزان فلسطینی که آغازی بسیار قوی داشته است به کلیه ساکنان سرزمین‌های اشغالی و مسلمانان جهان اسلام نیز تعمیم یابد و سرعت سیر سقوط رژیم صهیونیستی را تندتر کند.

اسراییل دنبال کولی گرفتن از کل جهان اسلام است

سوال: روند موضع‌گیری‌های سیاستمداران آمریکایی و اروپایی به خوبی نشان می‌دهد مسئله غزه و فلسطین در اولویت دوم است و مسئله اصلی رودررویی جریان حق و باطل یا به عبارتی رویارویی یهود با اسلام است در چنین شرایطی سران جهان اسلام چه وظایفی دارند؟

جواب: بسیار روشن است که سران کشورهای اسلامی علاوه بر آن که نباید سکوت کنند بلکه باید به میدان بیایند و مردم فلسطین را کمک کنند. باید دانست که اسراییل صرفا به دنبال تسلط بر غزه یا غلبه بر ملت فلسطین نیست بلکه کولی گرفتن از کل جهان اسلام را مدنظر دارد. سرزمین‌های اشغالی روزگاری در سیطره امپراتوری بریتانیا بود و بزرگان یهودی در آنجا برو و بیایی داشتند به همین دلیل خود را صاحب سرزمین فلسطین می‌دانستند و از همان زمان بر علیه مردم فلسطین جنایت کردند.

سران کشورهای اسلامی بدانند که تاریخ یهود حکایت از این دارد که مغز متفکر یهود در هر جا که باشد در اسراییل، انگلیس، روسیه و آمریکا و سایر کشورهای جهان، برای کل منطقه خاورمیانه و کل کشورهای اسلامی نقشه دارد. آنان باید از طریق مقاومت سیاسی و فرهنگی، اغراض پلید این رژیم بر علیه مسلمانان را به روشنی و به درستی برای شهروندان خود تبیین کنند. ملت مظلوم فلسطین بخشی از پیکره جهان اسلام است و باید مراقبش باشیم.

رهبری حقیقت جاری فلسطین را تبیین کردند

سوال: موضع هوشمندانه مقام معظم رهبری چقدر توانست نقشه اسراییل و آمریکا را برای انداختن مسوولیت عملیات طوفان الاقصی به گردن ایران خنثی کند؟

جواب: واقعیته. حضرت رهبری آنچه که بیان فرمودند تبیین شرایط و حقیقتی است که ایران در آن واقع است. ایران از فلسطین حمایت می‌کند و از طریق هلال احمر به خانواده‌های شهدای فلسطین کمک‌های امدادی می‌دهد همچنین کمک‌های فنی و مشورتی می‌دهد اما این ایران نیست که در غزه و سرزمین‌های اشغالی درگیر طراحی و عملیات است. جوانان فلسطینی طراحی و اجرای عملیات طوفان الاقصی را مدیریت کرده و سازمان‌های جاسوسی و نظامی غربی را هم جا گذاشتند.

اینکه کشوری تصور کند ایران در عملیات طوفان الاقصی پنجه در پنجه اسراییل و آمریکاست، یک انحراف در تحلیل است که مقام معظم رهبری در سخنان اخیرشان به روشنی به آن اشاره کردند. حقیقت این است که ملت فلسطین در این عملیات کاری با اسراییلی‌ها کردند که در طول ۷۵ سال گذشته عمر این رژیم، هیچ دولتی قدرت انجام آن را نداشته است.

غربی‌ها باور ندارند که ملت فلسطین به چنین بلوغ و رشدی رسیده‌اند به همین دنبال شریک جرم و مقصر هستند تا مسوولیت این عملیات بزرگ را گردن آن بیندازند.

در جنگ بین فلسطین و اسراییل همه کشورها در حال کمک هستند، برخی به طرف فلسطینی و برخی به طرف اسراییلی اما ملتی وسط میدان است، حفاظت اطلاعات انجام می‌دهد، نقشه می‌کشد و نمی‌ترسد و نمی‌لرزد، فلسطینیان جوان هستند. اسراییل و غرب نمی‌توانند با این حقیقت کاری کنند. این واقعیت، خودش را به غربی‌ها تحمیل کرده است.

قدرت اراده و بلوغ عملیاتی، سیاسی و نظامیِ ملت فلسطین خودش را بر رژیم صهیونیستی، آمریکا و همپیمانان اروپاییش تحمیل کرده است.

مقامات سیاسی کشورها را به تحرک سیاسی دعوت می‌کنیم

سوال: جامعه روحانیت مبارز چه برنامه‌ای برای کمک به مردم مظلوم فلسطین دارد؟

جواب: هم خودمان فلسطینیان را دعا می‌کنیم و هم از مردم می‌خواهیم که آنان را دعا کنند. از مقامات سیاسی کشور خودمان و حاکمان سایر کشورهای اسلامی هم می‌خواهیم که تحرک سیاسی داشته باشند و زمینه و بستر برقراری و تقویت روابط مردم، علما و نخبگان جهان اسلام را به وجود آورند تا از حقوق فلسطینیان دفاع کنند.

شرایط باید به شکلی مدیریت شود که هر کشوری که می‌تواند کمک‌های امدادی، دارویی و غذایی برای مردم غزه ارسال کند، بتواند چنین کند. باید مانع از نسل‌کشی و قتل‌عام مردم غزه به دست سربازان بی‌رحم اسراییل شد.

 

آخرین اخبار
پیام تسلیت دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز کشور خطاب به منوچهر متکی

پیام تسلیت دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز کشور خطاب به منوچهر متکی

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز کشور در پیامی درگذشت مادر همسر دکتر منوچهر متکی را تسلیت گفت.