۱۴۲
تعداد بازدید: ۱۰۸۲۵
جمعه ۱۷ شهريور ۱۳۹۶
یادداشتی از حجت الاسلام معزی عضو جامعه روحانیت مبارز

غدیر، شکل‌دهنده مسیر اسلام

وبلاگ > معزی، عبدالحسین - مسئله غدیرخم ، واقعه عظیم تاریخ برای مسلمانان جهان است.

ماجرای غدیر خم نه تنها از کتب اهل تشیع که از طریق اهل تسنن نیز ده‌ها مرتبه نقل و با اهمیت زیاد ذکر شده است.واقعه غدیر پایه‌گذار اصول و قواعد حکومت اسلامی است.
حادثه غدیر را باید شکل‌دهنده و روشن کننده مسیر متعالی اسلام بعد از پیامبر خاتم (ص) دانست. اگر چه در واقعه غدیر، تعیین امیرالمومنین(ع) مهمترین مسئله بود، لیکن آنچه در این روز تاریخی حائز اهمیت فراوان است به واقع پایه گذاری اصول و قواعد حکومت اسلامی بود که نشان می دهد در جامعه اسلامی، اشرافیت، تکبر، ثروت و دنیا طلبی جایگاهی ندارد بلکه ملاک برای حکومت در اسلام عدالت، برابری و پرهیزگاری است.

نکته ای که در غدیر باید مورد توجه قرار بگیرد، ویژگی‌های شخصیت والای امیرالمومنین حضرت علی (ع) است. مولای متقیان با دارا بودن روحیه الهی و معنوی، آگاه و مشرف بودن به ابعاد وسیع حکومت اسلامی و همچنین برخورداری از ویژگی های برجسته انسانی بهترین گزینه خداوند برای امامت مسلمانان جهان بود که به دستور پروردگار از سوی پیامبر عظیم الشأن اسلام معرفی شد.

سوابقی تاریخی در خصوص ایمان قلبی و عمیق علی (ع) و فداکاری‌های او در راه اسلام وجود دارد. چه آنجا که باید برای حفظ دین و مقابله با ضربه بر پیکره نو بنیاد اسلام در بستر پیامبر (ص) بخوابد و چه آنجا که شانه به شانه رسول خدا در جنگ ها دلاوری کند و چون دیگران تنهایش نگذارد همه جلوه هایی است عمیق که برای ما نه قابل درک و نه توصیف است.
امروز الگوپذیری از شخصیت بی‌نظیر امام علی (ع) یک ضرورت جهانی است. آنچه امروز همه ما را در مسیر کمک به انسان‌ها و تسکین آلام مصیبت‌دیدگان و رنج‌کشیدگان کمک خواهد کرد، در واقع همین بارزه‌های اساسی موجود در ذات پاک و نورانی علی (ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین معزی، نماینده رهبر انقلاب در جمعیت هلال‌احمر