۱۳۸
تعداد بازدید: ۱۱۱۴۵
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم عصر دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در محل دفتر خود، اظهار داشت: از قوه قضائیه می خواهم و تقاضا می کنم خواسته جامعه روحانیت مبارز را عملی و پرونده های احمدی نژاد را بررسی کنند و ملاک، قانون است.

مصباحی مقدم: در نظام برای هیچ کس خط قرمز نداریم

تهرا در خصوص رییس قوه قضائیه گفت: در نظام برای هیچ کس خط قرمز نداریم؛ همه باید تابع و تسلیم قانون باشند و حرف اول و آخر در نظام را قانون و نهادهای قانونی می زنند.ن - ایرنا - سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با انتقاد از اظهارنظرهای اخیر رییس دولت های نهم و دهم

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم عصر دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در محل دفتر خود، اظهار داشت: از قوه قضائیه می خواهم و تقاضا می کنم خواسته جامعه روحانیت مبارز را عملی و پرونده های احمدی نژاد را بررسی کنند و ملاک، قانون است.
وی مدعی شد: احمدی نژاد خود تخلفات فراوانی دارد. برخی از این تخلفات خصوصا در دوران ریاست جمهوری ایشان اتفاق افتاد که انتظار می رود قوه قضاییه به این ها رسیدگی کند.
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در خصوص آخرین نشست جامعه روحانیت مبارز اظهار داشت: در این جلسه اظهارات اخیر آقای احمدی نژاد و بعضی از اطرافیان ایشان مطرح شد.
مصباحی مقدم گفت: به دنبال دستگیری آقای بقایی و آزادی موقت او با سپردن وثیقه، آقای احمدی نژاد اظهاراتی داشتند که به نوعی شبهه برانگیز شد.
وی ادامه داد: به گونه ای هم صحبت کرد که ضمیر مرجع خود را پیدا نمی کند. گاهی سخن از 80 یا 90 ساله بودن آن شخصیت می کند و این که ایشان افشاگری خواهد کرد، واقعیت مساله این است که اظهاراتی چندی پیش هم در خوزستان داشتند که تعبیر و تفسیرهای متفاوتی از آن شد و حمل بر معانی متعددی داشت و موجب شد که جامعه روحانیت مبارز در این خصوص موضع گیری کند.
مصباحی مقدم تاکید کرد: جامعه روحانیت مبارز کمتر بنا دارد در این گونه مناقشات ورود و اظهار نظر کند اما وقتی مساله به گونه ای به نظام و ساختارهای آن برمی گردد اینجا ضرورت می داند که ورود کند و موضع بگیرد. آقای احمدی نژاد در دوران ریاست جمهوری خودشان چند بار اظهار کردند که لیستی از مفسدان را در جیب خودم دارم اما این لیست هیچ وقت رونمایی نشد و معلوم نشد اینها چه کسانی هستند و آیا چنین مساله ای وجود دارد یا نه.
وی افزود: شایسته بود اگر لیستی از کسانی که آنها را متهم به فساد می دانست به قوه قضاییه می داد تا به آن رسیدگی شود که صورت نگرفت و الان هم تهدید به افشاگری می کند. اگر کسانی تخلفات و جرایمی دارند آنها را چرا از طریق خودش که قانون و یا قوه قضائیه باشد دنبال نکنیم؟ 
مصباحی مقدم گفت: مطرح کردن مسایل به این شکل، نوعی تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی به صورت تشویش اذهان عمومی است و البته آقای احمدی نژاد خدماتی داشت که نمی خواهیم آنها را نادیده بگیریم که برخی هم خدمات بزرگی بوده است اما معنای آن ، این نیست که با توجه به این خدمات این گونه موضع گیری ها را داشته باشد؛ خصوصا تعرض به شخصیت های سطح بالای نظام از جمله قوه قضائیه که یکی از ارکان و قوای سه گانه است که مدیریت کشور را عهده دارند قابل قبول نیست. 
وی افزود: انتظار چنین اظهارنظرهایی از احمدی نژاد که دو دوره رییس جمهوری کشور بودند، نداشتیم. او در دوران ریاست جمهوری برای اطرافیان خود هم خط قرمز قایل بود که کسی حق نزدیکی به آن را نداشت.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص عملکرد دولت یازدهم و شاخصه های کابینه جدید گفت: عمکرد چهار ساله دولت همراه با ضعف ها و قوت های مختلفی بوده است. بر فرض مثال، یکی از نقاط مثبت دولت ایجاد ثبات در جریان اقتصادی بخصوص بازار ارز است. در وضعیت عمومی اقتصادی نیز به نوعی نرخ تورم را در بازه 10 درصد و کمتر حفظ کرده است. 
مصباحی مقدم گفت: این ها گام های مثبتی بوده که از سوی دولت برداشته شده و دولت اقدام هایی در خروج از رکود داشته که در بخش هایی نمود دارد و یکی از این ها بالارفتن تولید و صادرات نفت است که مساله کلیدی در اقتصاد کشور ماست. در بخش صنایع گام ها خیلی بزرگ نبوده اما زحماتی کشیده اند. 
وی افزود: ما هنوز به گونه ای نمی توانیم سخن از رونق بگوییم که وضعیت فراگیر و شامل در ابعاد مختلف اقتصاد ما باشد، گرچه پاره ای از صنایع ما مانند خودروسازی و پتروشیمی روند رو به رشدی را داشته اند. ضعف ها همچنان قابل توجیه است؛ از جمله اشتغال که با وضعیت خوبی روبه رو نیستیم.
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: مقداری حتی نسبت به سال های آغازین دولت قبلی، وضعیت اشتغال بدتر شده است. شاید علت این باشد که میزان اشتغال به نسبت تعداد جوانان تحصیل کرده ای که به سن اشتغال می رسند با توجه به نرخ رشد جمعیت نبوده و سرعت اشتغال نسبت به تقاضا کمتر است.
مصباحی مقدم افزود: نسبت به آینده، امیدواریم با تغییر ترکیب کابینه، با مقداری جوان گرایی در کابینه و استفاده از کسانی که توانایی بالاتری داشته باشند، در وزارت اقتصاد و صنعت و معدن و مسکن و امثال این ها شاهد بهبود شرایط اقتصادی در دوره جدید باشیم.
وی افزود: انتظار این است که بر اساس رهنمودهای رهبری در انتخاب کابینه، نگاه ، نگاه کارآمدی مدیریت باشد. نگاه شایسته سالاری و نه حزبی، جناحی و این که کسانی روی کار بیایند که عده ای را خرسند کنند و نهایت کار چیزی باشد که موجب رضایت خاطر مردم و رهبری نباشد.
سسخنگوی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به سوالی در خصوص مساله نو اصولگرایی که از سوی قالیباف مطرح شده و نیز اظهارات میرسلیم در خصوص جمنا اظهار داشت: فرصت نکردیم از آقای قالیباف تقاضا کنیم دیدگاه خود را توضیح دهند تا در موردش گفت و گو و جمع بندی کنیم. از این نظر نسبت به نواصولگرایی اظهار نظری نمی کنم .
مصباحی مقدم در خصوص جمنا و این که آیا جامعه روحانیت معتقد به ادامه کار این تشکل است گفت: وقتی مقدمات شکل گیری جمنا فراهم شد با روحانیت مبارز گفت و گو و موافقت دبیرکل جامعه ر ا گرفتند و ایشان هم همراهی کردند و در جلسات جامعه هم این مساله دائم مورد بحث بوده است و مخالف چنین حرکتی نبوده است بلکه گفتیم نسبت به خروجی جمنا تصمیم می گیریم که نهایتا از خروجی این حرکت حمایت کردیم.
وی افزود: اما در خصوص استمرار کار جمنا معتقدیم نواقص آن باید برطرف شود؛ جمنا روش و ظرفیت خوبی بود برای این که مجموعه اصولگرایان را جمع کند و معتقدیم بهتر است از ظرفیت احزاب اصولگرا هم استفاده کند.
مصباحی مقدم در خصوص سلفی نماینده ها در آئین تحلیف رییس جمهوری، گفت: شان نماینده اقتضا می کند خود را بزرگتر از این بداند که با کسانی که به اینجا تشریف می آورند سلفی بگیرد.
وی در خصوص آئین تحلیف رییس جمهوری و حضور مقامات اروپایی در این آئین هم اظهار داشت: اصل این که چنین استقبالی صورت بگیرد برای تحلیف ریاست جمهوری و حضور مقام هایی از اروپا، برای ما بسیار خوشایند است و استقبال می کنیم اما مهم این است که این حرکت ها به این نتیجه برسد که محدودیت ها برای تجارت ایران و محدودیت برای مبادلات ارزی خصوصا با بانک های بزرگ اروپایی برداشته شود. 
مصباحی مقدم اظهار داشت: حین گفت و گوهای مربوط به برجام، وقتی اعتراض می کردیم که چرا این رفتارها را با ما دارید گفتند بگذارید مذاکرات به این نتیجه برسد که دیدیم شرکت های خارجی هجوم می آورند اما هجوم اینها کم اثر و کم نتیجه شده است.
وی در خصوص ترکیب کابینه دوازدهم هم گفت: این حق رییس جمهور است که همکاران خود را انتخاب کند و حق مجلس است که به این ها رای دهد.
مصباحی مقدم در پاسخ به سوالی در خصوص جامعه روحانیت مبارز و حمایت آن از جریان خاصی گفت: جامعه روحانیت مبارز همتراز با سایر احزاب نیست و نخواسته جایگاه حزبی داشته باشد. هیچ گاه ملت ایران با یک جریان سیاسی عقد و اخوت دائمی نمی بندند. 
وی گفت: در مجلس ششم اصلاح طلبان اکثریت قریب به اتفاق را داشتند و در دوره های ششم و هفتم قدرت در دست آنها بود و سه دوره مجلس در دست ما افتاد. در دو دوره هم که احمدی نژاد (دولت را ) به دست آورد به نحوی نماد اصولگرایی تلقی می شود اما طبیعی است وقتی مردم از یک جریان سیاسی ممکن است خسته شوند به جریان رقیب روی می آورند و این اتفاق طبیعی است و نگرانی نداریم و احساس شکست نمی کنیم. 
مصباحی مقدم افزود: ما ادعا نکرده ایم احمدی نژاد فاسد است و اگر کسی این را می گوید درست نیست و خود این ادعا تخلف است. اگر ایشان را فاسد می دانستیم به قوه قضائیه ارجاع می دادیم.